2009-11-29 Egy partra vetett víziszárnyas

Hajóskanzen a Dunán. A Neszmély melletti Duna-kikötőben lehet majd megtekinteni a 150 éves magyar hajózás relikviáit.
Egyelőre csak a Vöcsök I szárnyashajó várja látogatóit.

Térkép

Bővebben a Vöcsökről, részlet Kovács Zoltán igazgató hajó átadó beszédéből:

A hajó 1977-ben épült Feodoszijában, és egy uszályon tette meg a Szovjetúnió-Budapest utat. A magyar szabványoknak megfelelő átszerelések mellett a hajó új belsőt is kapott, lecserélésre kerültek a meglehetősen puritán ülések. A hajó nevének megválasztásánál az elődök mutattak irányt. Mivel utazott a magyar flottában Sirály és Sólyom nevű szárnyashajó, sőt volt egy magyar tervezésű és építésű szárnyashajó a Fecske is - így adott volt, hogy madárnevet kapjon. Először kicsit furcsán hangzott, de végül is így kapta a Vöcsök nevet. Az ünnepélyes átadása 1978. májusban történt meg.

A hajótest alatt konzolokon egy, illetve több szárny van. Egy bizonyos sebességhatárnál a vízbe merülő szárnyakon felhajtó erő ébred, és ezáltal a hajótestet felemeli a víz felszíne fölé. A kisebb ellenállás hatására a hajó relatíve nagyobb sebességet ér el a szokásosnál, a 65-70 kilométer/óra sebesség kettő, kettő és félszerese a hagyományos hajók által elért sebességnél.

A 25 éves „pályafutása” alatt hozzávetőlegesen másfél millió kilométert tett meg, és kb. 150 ezer utast szállított, nagy többségét Budapest-Bécs viszonylatban.
Ez idő alatt elkoptatott 14 hajómotort és 10 darab bronz hajócsavart, de sajnos a szárnyakat is ki kellett egy alkalommal cserélni rajta.
A teljes vízkiszorítása 30,7 tonna, teljes hossza 27,6 méter, szélessége 6,2 méter.
A merülése álló vagy úszó állapotban 2 méter, de szárnyakon repülve 1,1 méter.
A hajót egy darab 1000 LE-s (736 KW-os) feltöltős 12 hengeres diesel V motor hajtotta , maximálisan 1500 fordulat/perc sebességgel, miközben 100 liter gázolajat fogyasztott óránként!

(Forrás: Horváth Péter hajóskapitány honlapja)

Language preference